Pokaždé, když si koupíte produkt nebo službu, platíte za dodání, reklamu a někdy i daně. Přirážka ve výši 100% počátečních nákladů je u většiny maloobchodníků považována za normu, ale přesto mají některé věci více než jen nepřiměřenou cenu. Například, věděli jste, že inkoust do tiskáren je jednou z nejdražších kapalin na světě? A že voda je v restauracích dražší než víno?
1. Nápoje na letištích a v letadle. Přeplatíte o 200–2 600%.
Maloobchodníci na letišti vědí, že kupující nemají na výběr, a proto jsou připraveni zaplatit jakoukoli částku. Zkušení cestovatelé si nakoupí občerstvení v obchodě v blízkosti svého domova a donesou si je na letiště.
2. Stavebnice a sady se slavnými postavami. Přeplatíte o 25%.
Sady stavebnice Lego, jako jsou „Star Wars“, „Harry Potter“, „Minecraf“ a další, stojí o 25% více než obvyklé sady, přičemž stále mají stejné množství i vzhled dílků. Výrobce však musí za právo používání držiteli autorských práv zaplatit licenční poplatky. Navíc sběratelské a limitované edice už tak vždy stáli více.
3. Inkoust do tiskáren. Přeplatíte o 300%.
Výrobci tiskáren přišli s jedinečnou marketingovou strategií – prodávají své tiskárny levně, ale inkoust za neuvěřitelně vysoké ceny. Inkoust do tiskárny je jednou z nejdražších kapalin na světě.
4. Bělicí zubní pasta. Přeplatíte o 400–500%.
Výroba zubní pasty není technologicky komplikovaný proces. Drahá zubní pasta je jen výsledkem správného marketingu, a nedokáže žádné zázraky na zubech. Zubní lékaři říkají, že je lepší navštívit svého zubaře dvakrát ročně za účelem celkového profesionálního čištění úst, než kupovat tyto pasty.
5. Matrace. Přeplatíte o 50%.
Podle průzkumů nejdražší matrace nestojí tolik peněz, kolik lidé za ně platí. Obchody přidávají k ceně až 50% a čím vyšší jsou náklady na matraci, tím vyšší je přirážka. Ekonomové tvrdí, že se jedná o velmi výnosný podnik a že ve skutečnosti je mnohem výhodnější prodávat matrace než jídlo nebo oblečení.
6. Masné výrobky v supermarketech. Přeplatíte o 200%.
Cena masa v supermarketech obvykle zahrnuje mzdu pracovníků, kteří produkt připravují k prodeji. Zahrnuje také rizika, která se objevují, protože maso rychle ztrácí svůj obchodovatelný stav. K mletému masu navíc často přidávají tuk a sóju, což zhoršuje chuť jídla.
7. Popcorn v kinech. Přeplatíte o 1 275%.
Kina nevydělávají na filmech velké peníze, protože největší část jejich zisku patří filmovým společnostem. Aby nezkrachovali, musí zvýšit ceny za jiné věci, jako je popcorn, minerálky a jiné pochutiny. Tyto produkty přinášejí 40% z celkového zisku kina.
8. Pistácie. Přeplatíte o 90–1 200% (záleží na zemi, kde byly zakoupeny).
Pistácie lze statečně nazvat novým zlatem, protože cena za tyto ořechy rok od roku roste. Strom pistácií je velmi náladový: roste pouze v určitých oblastech a nese ovoce pouze jednou ročně. K ceně také přispívá ruční zpracování a přeprava. Méně exotické ořechy, jako jsou arašídy nebo lískové ořechy, jsou levnější a obsahují také mnoho užitečných mikroelementů.
9. Papírové knihy. Přeplatíte o 400%.
Náklady na papírové knihy nejsou tak vysoké, jak jsme si zvykli. Za tisk vázané knihy výrobce utratí asi 80Kč. Při nákupu nové knihy neplatíte jen jejímu autorovi, ale největší část vlastně jde na vydavatele, který investoval slušné peníze, aby koupil práva, upravil text, přeložil a propagoval to na trhu.
10. Módní spotřebiče. Přeplatíte o 100%.
Obchodníci propagují nejnovější modely technologických zařízení, bez kterých bychom se snadno obešli. Například váš staromódní kávovar bude fungovat pořád stejně dobře, jen nebude vypadat trendy. Ten starý by dokonce mohl vydržet i déle funkční. Reklama nás nutí kupovat stále více spotřebičů, které nakonec skončí jako lapači prachu na našich policích.
11. Kadeřníci a vizážisté pro ženy. Přeplatíte o 12–50%.
Kadeřnické služby stojí ženy daleko více peněz. Specialisté v oblasti krásy ale říkají, že neexistuje žádný zásadní rozdíl ve stříhání mužů a žen, což znamená, že bychom měli platit stejně.
12. Sklenici vody v restauraci. Přeplatíte o 1150%.
Lidé si myslí, že víno v restauraci je drahé a často si místo toho objednávají minerální vodu. Avšak podniky nechtějí ztratit příležitost vydělat jakékoli peníze, takže zvyšují cenu vody. Klienti si myslí, že ušetřili peníze, ale ve skutečnosti zaplatili třikrát více.
13. Olivový olej. Přeplatíte až o 50–400%.
Olivový olej je často falšován smícháním s levnějšími druhy oleje. Špatný olej může mít vůni kovu, masa, lepenky nebo tuku.
14. Hygienické vložky. Přeplatíte asi o 875%.
Kromě ekologického poškození poškozují vložky i váš rozpočet. Mnoho žen již na svá období upřednostňují menstruační kalíšky nebo speciální spodní prádlo. Cena menstruačních kalíšků je různá, ale zajisté se vyplatí.
Tak to vidíte,… Člověk by si myslel, že to, co neustále vidíme například v reklamě, jsou věci pro naše dobro, které opravdu potřebujeme. Přitom je to omyl, a všechny velké korporace se na náš obyčejných lidech snaží jen neskutečně vydělávat. Co na to říkáte vy?
Čerpali jsme z brightside.me