Známe to všichni. Projíždíme si Facebook a žasneme nad někdy až příliš cílenou reklamou. Když vyhledáváme v prohlížeči ať už na mobilu nebo počítači určitou věc, často se nám pak na ni zobrazují reklamy na sociálních sítích. Tohle má jasné vysvětlení. Jedná se o tzv. cookies. Ale spousta uživatelů internetu si myslí, že je aplikace v mobilu dokáže odposlouchávat. Zobrazují se jim pak reklamy na základě toho o čem si povídají. Je to ale možná přece jen trochu složitější. Oslovení experti upozorňují, že systém je mnohem propracovanější a o odposlech přes mikrofon se přitom nejedná.
“Říkáme tomu fidorkový syndrom,” říká s nadsázkou student Ondřej. Vzápětí tento specifický název vysvětluje: “Na výletě s přáteli někdo řekl, že by si dal fidorku. Nedlouho nato se reklama na ni začala objevovat na Facebooku většině z nás,” popisuje záhadu marketingu známé cukrovinky, podle které si fenomén pojmenovali. “Jiné vysvětlení, než že sociální sítě odposlouchávají prostřednictvím mobilů konverzaci v okolí, prostě nepřicházelo v úvahu,” dodává Ondřej.
Reklamní experti však toto tvrzení vyvracejí: “Jedná se o mylnou představu mnoha uživatelů. Jak sám Facebook uvádí, mikrofon ve vašem zařízení nepoužívá k odposlouchávání ani k cílení reklamy,” ujišťuje Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické bezpečnosti společnosti Eset.
Cílená reklama přímo na uživatele je ale skutečná. Nejedná se o náhodu. To co Facebook totiž nepopírá je shromažďování informací o jednotlivých uživatelích. Právě tyto informace pak může využít pro zobrazení reklamy přímo pro vás. Podle expertů je to velmi sofistikovaný systém, který si běžný uživatel ani nedokáže představit. Pokusme se však o to.
O tom, jaká reklama se nám zobrazí, rozhoduje na Facebooku algoritmus, který běží na pozadí. Cílem je samozřejmě udržet vás co nejdéle na sociální síti. Zároveň se snaží balancovat příspěvky přátel a inzerentů. Výsledek je personalizovaná reklama. Cílem je zde to, abyste u daného obchodníka nakoupili. Ale shodneme se na tom, že jim to celkem funguje. Přece jen je větší šance, že kliknete na odkaz produktu o který máte zájem, než náhodnou reklamu na lodní šrouby, nebo krmiva pro kočku kterou nemáte.
Dokonale tak funguje nejen cílená reklama ale také predikce vašeho chování. Data k tomu sbírá díky vaší aktivitě online nejen na Facebooku. Ať už jde o vyhledávání, prokliky na články, platby nebo polohu, kde se člověk právě nachází. A to, že se zobrazí stejná reklama i vašim kamarádům lze také vysvětlit. Máte jednoduše stejný tzv. reklamní profil – stejný věk, pohlaví, bydliště.
A přesto, že je používání Facebooku zdarma, platíme mu vlastně svými informacemi. Právě proto bychom měli být opatrní, jelikož už teď sdílíme více, než tušíme. “Naše osobní údaje jsou rozhodně jednou z nejcennějších komodit na trhu, a proto bychom je měli náležitě chránit,” uzavírá Žáčková z Esetu. S tím souhlasíme. Dávejte si tedy vždy pozor, s čím na internetu souhlasíte. Ať už se jedná o zpracování vašich osobních údajů nebo cookies.
Čerpali jsme z zpravy.aktualne.cz